Melyik oldalon vagy?
Spurgeon C.H. Prédikációja
„Megálla Mózes a tábor kapujában és monda: Aki az Úré,
jöjjön ide hozzám!“ 2Mózes 32, 26.
Ma, a
képviselőválasztások előestéjén, mikor a választási szenvedélyek szinte a
legmagasabb fokra szálltak fel, valószínűleg egyikőtök sem kerülte el azt, hogy
megkérdezték, kinek a pártján vagy melyik oldalon van? Lelkesedéssel, a
győzelem reményével van eltelve minden párt és mindenféle állású és osztályú
férfiak élénk érdeklődéssel kísérik és fejtegetik a bekövetkezhető esélyeket.
Mivel azonban ma az Úr napja van, remélem, hogy félre teszitek a mai napra a
politikai dolgokat és meghallgatjátok, amint egy sokkal fontosabb kérdéssel
állok elétek, még pedig azzal, hogy: „Ki
van az Úr pártján?“ Vajha adná az Úr kegyelmét, hogy becsületes választ
adjunk e kérdésre és hogy ez a válasz így hangozzék: „Uram, te mindent tudsz,
te tudod, hogy szeretlek téged!“ Bárcsak ezren meg ezren mondanák azt, amit
Amásai, a harmincak fejedelme mondott Dávidnak: „Óh Dávid, tieid vagyunk és
teveled leszünk Isai fiai!“
Mielőtt eme kiváló
fontosságú személyes és egyúttal praktikus kérdésen túlhaladnék, engedjétek
meg, hogy arra a férfiúra emlékeztesselek benneteket, aki e szavakat mondta. A
kérdést Mózes állította fel: „Ki van az Úr mellett? “Felállította pedig a
kérdést akkor, mikor a bűn orgiákat ült, mikor leghatalmasabb mérvben dúlt az
izráeliták táborában. Milyen megnyugtató tudat, milyen édes érzés tudni azt,
hogy Mózes akkor teljesen egyedül állt ott, mint a Jehova egyetlen harcosa és
mégis felszólította a népet, hogy hagyja ott a bálványt és jöjjön az Úrhoz.
Saját testvére is nemcsak, hogy ott hagyta, hanem még eszközévé is vált az
aranyborjú készítésének; ama hetven vén közül, akiknek ki kellett volna tartaniok mellette, egyetlen egy sem volt
mellette; tehát hadnagyát, Józsuát kivéve, egyedül, teljesen egyedül állt ama
nép között, amely érzéki élvezeteiben és fanatikus bálványimádásaiban teljesen
részeg volt A feladat súlya óriási módon megnövekedett. És ennek dadára
anélkül, hogy törődött volna személyes biztonságával, ahelyett, hogy elmeneküli
volna az Istentől elfordult nép közül, bátran és elszántan felborította az
aranyborjút, porrá zúzta és a port beleszórta ama folyó vizébe, amelyből a nép iszik.
Megszégyenítette őket, megvetését arcukba vágta és félelem nélkül járt köztük,
magasan, úgy, mint amily magasan jár a pásztor nyája között. Csodálkoztok úgy-e
bátorságán, elámul- tok rendkívüli hősiségén és azt kérdezitek, mi a titka eme
megfoghatatlan nagy hatalomnak. Mózes méltósággal tette ezt, királyi
méltósággal, sokkal nagyobb méltósággal, mint amilyenhez születés vagy rang
útján jut az ember. Nem tudjátok, hogy honnan eredt ez óriási méltóság? Onnan,
hogy negyven napig egyedül csak az Úrnál volt, már pedig mennyei társaság
hatalmassá és erőssé teszi az embert. Élvezte az Úr társaságát, szemtől-szembe
beszélt az Úrral, úgy, mint az ember a barátjával beszél és ugyebár nem hihető,
hogy félt volna az emberektől akkor, mikor kevéssel előbb személyesen látta az
Istent? Látta a Leg- felségesebbet, látta az 0 elképzelhetetlen dicsőségét és
mikor lejött és látta az emberek aránytalan kicsinységét és kicsinységük dacára
vakmerőségüket, hogy egy borjúnak adták az Urat megillető dicséretet, akkor
haragja kitört és ez a kitörés olyan jogos és igaz volt, hogy mindnyájan
remegtek és félelem szállta meg lelkűket.
Ah, Mózes
bámulatosan nagy és mégis alázatos szívű ember volt. Addig könyörgött az Úrnak,
hogy távoztassa el haragját eme hitetlen és parázna néptől, míg az Úr
megkönyörült és megtörtént a csoda, hogy Mózes a hitéből kifolyólag,
megmásította az Úr szándékát. Mert afelől legyetek biztosak kedveseim, hogy
akinek befolyása van Istennél, annak hatalma van az emberek fölött. Ha
befolyásunk van Istennél az emberekért, úgy befolyásunk van az embereknél is
Istenért. Mert micsoda aránytalanság: uralkodni az emberek fölött akkor, mikor
imánkkal a mennyet is uraljuk?
Mózes úgy állt ott
a nép között, mint egy egyszerű gránátszikla a vihar által felkorbácsolt tengerben.
A nép háborgása tombolt körülötte, de ő erősen és tántoríthatatlanul állt az Úr
mellett. Bátran és őszintén állt az igazság mellett és ez az erős viselkedése
adott létjogosultságot az általa hozott vallási törvényeknek. Azok, akik még
ragaszkodtak a Jehovához, de a fellázadt nép elől elrejtőztek, azok most mind
egybegyűltek az ő hívására és ez a hívás mentette meg az egész ügyet. A
történelemben előfordult már nem egyszer, sem kétszer, hogy egy elveszendőnek
indult dolgot egy ember mentett meg és ugyanúgy tett itt is Mózes. Egy egyszerű
ember, kiben az Isten szelleme lakozott, éléje vetette magát a fellázadt nép indulatjának
és nemcsak, hogy megállította a zajló áradatót, hanem hatalmas erővel az
ellenkező irányba terelte azt. De Mózes az Isten erejével volt felövedezve és
megtanulta, hogy miként kell a magasban időzni és így aztán hite által lett
bátor és erős vezetője a népnek. Testvéreim, nekünk ma olyan férfiakra és olyan
asszonyokra vart szükségünk, akiknek erős, biztos hitalapjuk, akiknek tündöklő
szellemük és határozott akaratuk van. Olyanokra van szükségünk, akik tudják,
hogy mi az igazság és akik megállnak az igazság mellett még akkor is, ha szinte
az életük függ ettől. Szükségünk van olyan férfiakra, — nem egyre vagy kettőre
— akik, ha valahol megvetik lábukat, nem mozdulnak meg onnan és nem is engedik
magukat megmozdíttatani, jöjjön bármi is ellenük. Ha egyesek közületek arra
törekszenek, hogy családjukat irányítsák és a velük összeköttetésben állókat
befolyásolják, akkor szükséges, hogy határozott lelkierővel bírjanak és — úgy,
mint Mózes — sokat légynek egyedül az Úrral, akitől nyerik majd a szilárdságot.
Álljatok e hitetlen világ elé olyan arccal, amelyről az Isten fényessége
tündököl. Az összeköttetés a mennyel kell, hogy olyan erőt öntsön belétek,
melyet a világ le nem győzhet, hanem ti győzitek meg ezzel a világot.
Ennyit Mózesről.
Vajha az Isten mindnyájunkat hasonlatossá tenne •hozzá. Foglalkozzunk most
azzal a kérdései és egyben paranccsal, amelyet ő intézett a néphez: „Aki az Úré
jöjjön ide hozzám! “. Három fontos pontot látok meg itten. Az első a határozottság, -A férfinak Úrhoz kell jönnie. A másik
pont nyílt vallomás: „...az jöjjön
ide hozzám! “. Vagyis aki az Úrhoz jött, az ne rejtőzzék el gyorsan vissza a sátrába,
hanem induljon az ellenség ellen. A harmadik pont pedig odaadás, tehát hogy azok, akik az Úréi, jöjjenek mind Mózeshez,
cselekedjék az Úr akaratát és harcoljanak az Úrért, bátran szembe szállva
minden veszéllyel.
Foglalkozzunk most
tehát az Úr mellett való határozott
megállással. Ez a határozottság a legnagyobb
és legértékesebb dologra vonatkozik, amely valaha ember elé került. Két
tábor áll itt egymással szemben, Isten és a sátán, igazság és hazugság, meg
szentség és a tisztátalanság. Ki melyik oldalon van? Ha látok egy embert, amint
tanácstalanul áll e két tábor között és önmagához intézi e kérdést: „Melyiknek
adjam e kettő közül a szívemet? Melyiknek engedelmeskedjem ezek közül? “, — akkor
úgy érzem, hogy ez a férfi oly helyen időzik, amely egyenlő mértékben adja az üdvöt
és a kárhozatot, mert amit itt választ, azt
nyeri majd meg az örökkévalóságban; vagy a mennyet összes dicsőségével, vagy
pedig a poklot összes iszonyatosságaival. Aszerint, amint egy ember Istent vagy
Isten ellenségeit választja, aszerint vagy angyalok társaságában, vagy pedig az
ördögök szövetségében időzik majd az örökkévalóságban. Vagy az lesz a része,
hogy fehér ruhában örök dícsénekeket zenghet a mennyei karokkal, vagy pedig,
hogy tompa sötétségben hallassa majd soha meg nem szűnő fájdalom- és panaszkiáltásait.
Ezért tehát látható, hogy mily óriási fontosságú az, ha egy ember elé ezt a
kérdést állítják: „Az Úr mellett állsz, vagy pedig ellene törsz? “. Minden más
dolgot vegyetek úgy fontolóra, amint azt megérdemeli, ebben az esetben azonban
a legodaadóbb figyelmet és a legnagyobb fontosságot tulajdonítsátok a felvetett
dolognak; az értelmet és a belátást egyaránt csoportosítani kell, nyugodtsággal
és megfontoltsággal, de egyben tisztelettel, úgy, hogy abban az esetben, ha
választottatok az Isten kegyelmének vezérlete mellett, ennél a választásnál az
idők végéig megállhassatok. Vannak itt olyanok, kik ebben a kérdésben még nem
határoztak, még nem adták meg a feleletet? Ha ez a kérdés menne sorról-sorra:
„Ki van az Úr mellett? “— akadnának-e még itt olyanok, akik kénytelenek
volnának így felelni: „Még nem határoztam ebben a dologban “? Vigyázzatok, mert
jön az idő, amikor már szívesen határozna, de már elkésett tőle; mert hiszen
rettenetes dolog az, ha egy ember, — amint az előbb is említettem — ott áll a
középen Isten és az ördög, Krisztus és a Baál, a menny és a pokol között; mert,
ha ott áll a középen, akkor jobban mondva néma kettő között, hanem már a rosszabbnál
van, akár van róla tudomása, akár nincs. Jézus azt mondja az ilyenre
vonatkozólag: „Aki nincs velem, ellenem van és aki velem együtt nem takar, az tékozol
“.
Ezt a fontos
döntést, vagyis ezt a határozatot minél előbb megtesszük, annál jobb. A dolog
nem olyan, hogy soká hagyhatjuk függőben, vagy sokáig elvárhatunk vele. Ah,
vajha az ifjúság jobban foglalkoznék ezzel a dologgal és nem töltené el élete
legszebb részét függőben a két ellentét között. Mikor Agesilus a régi Macedónia
határaihoz ért, ott ezt a rövid, de velős felírást találta: „Hogyan jössz: mint
barát vagy mint ellenség?“ A férfiak így szóltak: „Várjatok egy kissé, előbb
megvetjük a dolgot!“ A felelet az volt: „Hát csak tanácskozzatok nyugodtan, de
mi azalatt tovább megyünk!“ Boldog az az ifjú, aki képes azt mondani: „Míg ti
csak megfontoljátok a dolgot, azalatt én már határoztam; míg ti itt haboztok,
azalatt én már előhaladtam és átadtam szívemet az Úrnak; míg £ a bekövetkezhető
helyzeteket latolgatjátok, azalatt én már harcoltam es a bűnt, halált meg a
poklot legyőztem; és míg ti a leendő költségeket, meg károkat számítgatjátok,
addig én a Krisztus gyalázatját a világ összes kincseinél többre becsülöm“.
Boldog az, aki nem halasztgatja a döntést, hanem azonnal határoz ebben a
dologban, aki kihúzza kardját hüvelyéből, a hüvelyt pedig eldobja, hogy soha többé vissza ne tegye a fegyvert, hogy soha
fegyverszünetet ne kössön, hanem mindig harcban álljon ellensége, a bűn ellen.
Ez egy olyan ügy kedves barátom, amelynél a döntést nem halasztgathatod, mert a
halál folyton a hátad mögött ólálkodik és az örökkévalóság bármikor
megkezdődhetik. Ne várj tehát semmit, te ifjú férfi Vagy fiatal leány. Minden
elmúlt óra bizonyosabbá teszi, hogy a választásod balga, ha nem döntesz
azonnal. A halogatás veszélyes jelenség, mert azt mutatja, hogy benned van a
könnyelműség betegségének a csírája. Óvakodjál attól, hogy valamilyen módon várakozó
légy, aki csak lóg, lóg, lóg mindaddig, míg teljesen nyomorék nem lesz és
azután már soha többé az Úr hadseregével lépést nem tarthat. Ah, bárcsak az
Isten Lelke mindenkit úgy tudna befolyásolni, hogy a döntést ne halogassa
tovább!
Ennek a határozatnak,
ennek a döntésnek azért van nagy fontossága, mert az életben előforduló minden
egyes döntést óriási mérvben befolyásolhat. Ha az Isten kegyelme képessé tesz
arra, hogy azt mondjam: „Én az Ur mellé állok és azt akarom, hogy a nevem fel
legyen tüntetve azok között, kik Ő érte harcolnak, “— akkor e naptól kezdve
minden előtűnő kérdés ennek a határozottságnak a befolyásaként lesz
megtekintve. E naptól kezdve szeretitek és tisztelitek az igazságot, még ha
rongyokban jár is és gyűlölitek a hazugságot, öltözzék bár selymekbe, bíborba
és legyen bár a föld legmagasabb polcain, mégis megvetéstek fogja sújtani.
Ha az Ur mellé
álltok, akkor minden olyan dolog vagy ügy, amely helyes és igaz, bennetek
őszinte barátra lel. Sohasem lehettek pártfogói az igazságnak, elnyomásnak,
igazságtalanságnak vagy a háborúnak, mert akiben az Isten Lelke van, az a
mértékletességnek, igazságnak és a békének a pártfogója. Aki az Isten mellett
áll, az a szó legnagyobb és legtisztább jelentőségében az emberieség mellett
áll. Az emberiség javáért, jólétéért akkor munkálódunk legjobban, mikor az
Isten dolgait tesszük. Én imádkozom azért, hogy a jámborságunk annyira
gyakorlatias legyen, hogy azt minden egyes dolgainkba bevihessük, éreztessük.
Nem szeretem azt a vallásosságot, amely csak a templomban fejlődik, amely
vasárnap magasztos, míg máskor pedig lompos. Hasonlít egy templomszolgához, aki
vasárnap fényes és díszgombos ruháit ölti magára, de ha elmúlt az
Istentisztelet, ismét csak oly piszkos, mint azelőtt volt. Mutassátok meg nekem
azt az istenfélelmet, amely otthon, az irodában vagy a műhelyben elfoglalja az
őt megillető helyet. Az igazi vallásosságnak egyformán van létjogosultsága úgy
a falun, mint a városban, az utcán úgy, mint a piacon vagy a vásáron, mert
mindennek, amivel az ember érintkezésbe jön, bizonyos színt és ízt ad. Az igazi
vallásosságot megtalálhatjátok ott, ahol akarjátok és mindig a jó oldalon, azaz
az Ur mellett. A Jézus követője az Ur mellé áll és bár ez a lépés egy bizonyos
ideig népszerűtlenséget okoz, mégis ez a hely az, amely megfelel a törvénynek
és az Isten kívánságainak. Lássatok
tehát hozzá, hogy ezt a döntést mihamarább megtegyétek, tekintettel az Isten
kegyelmére és hogy így ez a döntés képes legyen egész életetekre kihatni és
jellemeteket helyesen kifejleszteni.
Ennél a döntésnél
azután nem szabad, hogy akadályok vagy nehézségek kerekedjenek. Az ember
helyesen csak az Isten mellett dönthet, mert O teremtette őt. Vagy van-e
bennetek annyi vakmerőség, hogy az ellen támadtok, aki képes volt alkotni
benneteket, de aki arra is képes, hogy szétmorzsoljon egy szempillantás alatt?
Lehetséges-e, hogy egy másik oldalra, valahova máshoz álljunk, holott O a mi
Urunk és Szabadítónk, aki vérével váltott meg bennünket? Lehetséges-e, hogy mi
Vele ellenkezzünk, holott 0 gondoskodik rólunk minden napon és az Ő kezében van
a mi életünk? A mi viszonyunk Istennel szemben nem lehet ellenkező és különösen
nem lehet akkor, ha a Vele szemben fennálló kötelességeinkre gondolunk.
Istennel szemben nemcsak a létezésünkért kell hálásaknak lennünk, hanem
mindazon jótéteményekért, amelyeket már élveztünk és amelyeket a jövőben még
élvezni fogunk. Vagy nem kell-e egy embernek a barátja és hozzá a legjobb
barátja mellett állnia? Gondoljunk csak arra a felelősségre, amely a sok elvett
javakért terhel bennünket és egy pillanat alatt meglátjuk, hogy melyik oldalra
kell mennünk és hogy hol kell állnunk. Egy felvilágosodott ember részére nem
okozhat nehézséget így felelni: „Én feltétlenül az igazság mellett vagyok! “—
és mivel az Isten igazság, tehát az Isten mellett. Az Úr pártján lenni az
egyedüli helyes és üdvös választás és ez a párt az, amely végre is majd
diadalmaskodni fog és amely párton a szent angyalok és a tökéletes lelkek
megtalálhatók.
Ki akarja az időt
hiábavaló fejtegetésekkel eltölteni, ha a cél világos és az út tiszta? És ennek
dacára — szomorú, de igaz — hogy bűnös természetünk miatt nem vagyunk gyorsak a
becsületes, őszinte és gyakorlatias döntés meghozatalában. Soha többé nem
kerülhetünk majd ebbé az állapotba, hacsak a Szentlélek be nem folyásolja
kedélyünket és bűnös kedvteléseinktől meg nem szabadít. Vajha az Isten Lelke
úgy tudna befolyásolni, hogy az Úr táborát választanok, ha ez mindjárt nem is
szolgál saját énünk javára, de mindenesetre a leghelyesebb. Az emberek nagy
többsége csak a saját javát hajszolja. „Melyik út felel meg legjobban az én érdekeimnek?
Melyik hozza a legtöbb hasznot, a legnagyobb tiszteletet vagy a legteljesebb nyugalmat?
“— ezt kérdi jóformán mindenki. Aki azonban az Isten táborát választotta, az
nem fektet súlyt ily alacsony, önző tekintetekre és nem nézi azt, ami haszonnal
jár, hanem azt, ami helyes és igaz.
Hányán vannak
azután olyanok, akiket befolyásol az emberektől való félelem! Hányán vannak,
akik szeretnének jól és helyesen eljárni, de nem mernek; akik szeretnék
elkerülni azt, ami igazságtalan és helytelen, de félnek, hogy kinevetik őket és
ezért inkább elrejtik magukban mikor a kürtök
visszavonulást jelentettek és ő anélkül, hogy ellenfelét agyonsújtotta volna,
visszahelyezte kardját hüvelyébe. Az ütközet elmúltával aztán megkérdezték
tőle: „Miért engedted elmenekülni az ellenséget? “— „Azért, mert inkább
engedelmeskedek előbb a vezéremnek, semhogy egy ellenfelet megöljek “— felelte.
Egy keresztyén előtt nincsen semmi, amit össze lehetne hasonlítani az
engedelmességgel. „Az engedelmesség több az áldozatnál és figyelmesség az Ur szava
iránt jobb a vadak kövéreinél“. Legyünk rajta, hogy ezt megtanuljuk.
Hogyha az Ur
táborába lépünk, akkor ne csak igyekezzünk akaratát teljesíteni, hanem szolgáljunk is neki tényleg és buzgóan.
Mózes azt mondta e férfiaknak: „Kössétek fel a fegyvert mindnyájan a derekaitokra!
“Ne álljatok az Ur mellé, hogy ha időtöket haszontalanul elpocsékoljátok.
Nagyon sok ember van, aki azt hiszi, hogy mert a hitközség tagja lett, most már
nyugodtan állhat ott, mint a gyermek anyja ölében. Az evangyéliom kocsija halad
tovább és ők — ha tudnak — fel is kapaszkodnak az ülésre; hanem a kocsit húzni
vagy az Urat szolgálni, — ennek még a gondolata sem jut az eszükbe. Nem szabad,
hogy nálunk is előforduljon ez az eset. Egész akaratunkkal és őszinteséggel
kell az Ur oldala mellé állnunk, úgy, mint Lévi törzse állt egyöntetűen a
fellázadt nép ellen.
Ezt pedig meg kell tennünk minden veszély ellenére és
minden körülmények között. A Lévi törzsbeli férfiaknak igen fájdalmas
kötelességet kellett teljesíteniük. Saját testvéreiket kellett megölniük,
elpusztítaniok az élők közül, mert királyuk, az örökkévaló Isten ellen lázadtak
fel és ezért ítéltettek el. Fájt a szívüknek nagyon, hogy egyiknek testvérét, a
másiknak pedig barátját kellett megölni, de nem tehettek másként, mert az volt
a szigorú parancs, hogyha utálatos bálványimádásban vagy istentagadásban
találják őket, akkor végezni kell velük. Szemök nem könnyezett és kezük nem
remegett, mikor végrehajtották az ítéletet azok ellen, akiket lázadásban
találtak. Ezekről szólt így Mózes: „A te világosságod és igazságod a te kegyes
férfiadé, akit megkísértél Masszában, akivel perbe szálltál Mériba vizeinél.
Aki azt mondta az atyjáról és anyjáról: Nem láttam őt és atyjafiait nem
ismerte, fiaival nem gondolt, mert
megtartották a te beszédedet és ragaszkodtak a te szövetségedhez “.
Teljesek voltak Istenben és nékünk is azzá kell lennünk. Ha összeköttetésbe
akartok jutni vagy szövetségre lépni a Krisztus gyülekezetével, akkor le kell
vágnotok a jobb karotokat és kiszúrni a jobb szemeteket, — ha szükséges; a testnek,
az indulatoknak és a kívánságoknak meg kell szűnniük. Ütközetre hívattunk el,
arra, hogy harcoljunk és ebben nem szabad lankadnunk.
És mert ezek a
férfiak hűek voltak az Istenhez, később az Izráel tanítói lettek. Hallgassátok
csak meg, miként szól felőlük Mózes, mert idén kétség, minden habozás nélkül
megálltak az Ur mellett: „Tanít- a te végzéseidre Jákobot és a te törvényedre
Izraelt; füstölőt tesz a te orcád elé és égőáldozatot a te oltárodra “. Azután
megoltalmaztatnak minden orvtámadás elől és győzedelmesekké lesznek állhatatos
hűségük miatt. Szétverték az Isten ellenségei táborát és majd így szól róluk
tovább Mózes: „Áldd meg Uram az ő erejét és kezének munkája legyen kedves
előtted. Törd meg derekukat a reátámadóknak és gyűlölőiknek, hogy fel ne kelhessenek!
“. (V. Mózes 33, 8, 10, 11.) Lévi elpusztította az Ur ellenségeit, az Ur pedig
elpusztítja Lévi ellenségeit. Azok, akik Istennek szolgálnak, meg fogják látni,
hogy az Isten gondoskodik róluk. Elvégezték kötelességüket lankadatlan
buzgalommal és ezért az Isten népének vezetőivé, tanítóivá lettek és megnyerték
az Ur áldását, hogy minden ellenségeik felett diadalmaskodjanak. Szeretném, ha
mindenki, aki az Ur táborába állt és az Ur akaratát megismerte, — hogy ezek
mindnyájan eleget tennének az 0 szavának, bármibe kerül is. Találtok a
bibliában olyan tanokat, melyeket a világ túlkeménynek ítél; ti azonban
álljatok meg mellette, ha mindjárt retteneteseknek is ítélik. Olyan szigorú
tanokat kell majd hirdetnetek, melyek a felfuvalkodott emberi büszkeséget a
porba döntik és a testi élvezeteknek és gyönyöröknek útját keresztezik, de meg
ne akadjatok, hanem csak hirdessétek azokat, mert, ha Isten elrendelte azokat,
akkor O igazolni is fog és nem hagy benneteket megszégyenülni. Ne nézzetek az
előítéletekre! Ne viseljetek gondot a testre és kívánságaira! Ha felcsaptál a
„kereszt harcosának, a Bárány követőjének, “akkor az a kötelességed, hogy megtegyed,
amit az Ur parancsol. Nem a te dolgod kérdeni, hogy: miért? A te kötelességed
küzdeni és meghalni, s egyúttal teljes határozottsággal az igazság mellett
állást foglalni. Legyetek mindig a jobb oldalon. Vajha a Szentlélek mindeme
dolgokban segítségül lenne nekünk, mert, ha nem segít, akkor biztosan elesünk,
ha azonban velünk van, úgy feltétlenül megállunk. Ha vannak közietek olyanok,
akik még fiatalok a lelki életben, figyelmeztessétek őket, hogy gondot
viseljenek arra, miszerint igyekezzenek mindig az Ur akaratát teljesíteni, hogy
előhaladhassanak és fejlődjenek. A Lévi fiai kiképeztettek tanítókká, mert
képesek voltak az Isten parancsára akár testvérgyilkosok is lenni; tehát olyast
cselekedni, ami az emberek előtt semmi esetre sem hoz becsületet. Olyan
vakmerőség lakott bennük, hogy — habár csak kevesen voltak — de szembe mertek
szállani az egész nagy táborral, azután pedig az Isten oly bölccsé nevelte
őket, hogy az egész Izráelt ők nevelték. Ne vessétek meg a legalacsonyabb
állást sem, hanem töltsétek be becsülettel. Agesilus, egy spártai férfi, nem
volt megsértve, mikor csak egy szerény állást ajánlottak fel neki, hanem így
felelt: „Ha az a hely nem is tud megbecsülni engem, de én becsülettel fogom azt
betölteni.“ Ha a Krisztus anyaszentegyházában a legkisebb helyet töltőd is be,
töltsd be becsülettel és ha eljön a király, hogy megtekintse vendégeit, majd
ezt fogja mondani: „Barátom, kerülj csak feljebb!“ Ha hűek lesztek a kevesen,
sokat fog rátok bízni, csak ügyeljetek arra, hogy teljesen Néki éljetek és Ő
mellé állva ne tántorogjatok.
Végül még be
akarom bizonyítani, hogy mennyire alkalmas a mai tárgyam a mostani időkre és
viszonyokra. Biztos vagyok benne, hogy nem időszerűtlen. „Ki van az Ur pártján?
“az jöjjön Krisztushoz és adja át Néki magát még ma. Mert először is: Az aranyborjú imádása manapság rendkívül
kifejlődött. Az embereket ma a pénzük szerint értékelik vagyis hogy úgy
fejezzem ki magamat, azt mondják: „Ez az ember ennyit és ennyit ér“. Szegény,
sajnálatra méltó teremtés! Nem az ember az, akinek értéke van, mert a háza, a
birtoka vagy a pénze képviseli az értéket, de nem ő. Holott értékelni az
emberben levő isteni szellemet szabad, nem pedig a lélek nélküli anyagot.
Nagyon sokat hajlonganak és udvarolnak az aranyborjú előtt ma minden osztályból
és minden nemzetségből az emberek. Minden ügyességüket, minden fortélyukat felhasználják,
csakhogy részesedjenek az arany élvezésében. Csakhogy neked kedves barátom,
inkább el kell tűrnöd a szegénységet, semhogy a gazdagságért igazságtalanságot
kövess el és meg kell tanulnod az embereket önmagukért értékelni s nem pedig
azért, amijök van. Ahhoz nem szükséges a keresztyénség, ha azt mondom néktek,
miszerint a legnemesebb, leghíresebb és legfenségesebb emberek napi kenyerüket
arcuk verejtékével keresték meg; figyeljétek csak ezt meg. És azt is tudnotok
kell, hogy azok az emberek, kik a legnagyobb szégyent hozták az „ember “névre,
éppen azokból kerültek ki, kik vagyonuk alapján hatalomra tettek szert. Ne
hajlongjatok egy ember előtt sem és legkevésbé pedig azok előtt nem, akik nem
jelentenek mást, csak egy nagy pénzeszsákot. Becsüljétek az embereket jellemük,
nem pedig vagyonuk után. Isten oltalmazzon meg közülünk mindenkit attól, hogy
valaha az aranyborjú imádásába merülne! — Azután igen nagy mértékben elterjedt
a vágy a társaságba való bejutás után, amelyért képesek az emberek néha
alacsony dolgokat is elkövetni. Tulajdonképpen nem tudom, hogy mit jelent a
társaság, de hallottam másoktól, hogy óriási vívmányt vagy előnyt jelent az, ha
valakit bevesznek a társaságba; hogy valakinek meglegyen az az előnye,
miszerint élvezze az üres ceremóniákat és a szalonok tompa, suttogó pletykáit, azután,
hogy beszélhessen olyan " személyekkel, akik többet adnak ruhájukra, mint
Krisztusra. Abból az édes-kevésből, amit én a társaságról tudok, nem ösztökél
semmi, hogy igyekezzem annak tagja lenni és előnyeiben részt venni; és ennek
dacára, ismertem embereket, akik képesek voltak birtokukat elpocsékolni,
barátaikat megtagadni, lelkiismeretüket megfojtani és Istentől elfordulni,
csakhogy a társaságba bejussanak. Az Ur oltalmazza meg közülünk azokat, akiknek
jó dolguk van, nehogy ily kívánságba essenek.
A legközelebbi
dolog, amelynél szintén szükséges, hogy erősek és állhatatosok legyetek, a babona, amely sokszor megtévesztő vallási
külsővel jelentkezik. Ne felejtsétek el: imádni csakis és egyedül az Istent
szabad! Ez az első parancsolat lényege; Istent azonban csakis az ő eredeti
módja szerint lehet imádni, — ez a második parancsolat lényege. Az első:
„Ne legyenek néked
idegen isteneid! “—a második pedig: „Ne készíts magadnak fából vagy kőből
isteneket, akik előtt meghajolj és akiket imádj “. Mózes szétverte az
aranyborjút és bevetve a vízbe, a népet megitatta vele, ma azonban élnek olyan
emberek is, akik Istent, mint az Istentisztelet egy tényezőjét, egyszerűen betű
szerint véve, megeszik. Az a nagy szellemi titok, amikor az Úrvacsoránál —
lelki értelemben vévé — a Krisztus testét vesszük magunkhoz, engem a legmélyebb
tisztelettel és alázattal tölt be, hanem a hitetlenségnek az a véleménye, hogy
mi a Krisztus testét valóságban annak rendje és módja szerint — a megtört
kenyér képletében — esszük, az én leghatározottabb ellenkezésemet hívják ki. Az
a dolog, amelyet az „oltári szentség imádása “néven neveznek, éppen oly
közönséges bálványimádás, akár csak az egyiptomi népek hagyma-imádása vagy
egyéb oktalanságok tisztelete. Bár e két dolog alig különbözik egymástól
hajszálnyira, az előbbit ma mégis imádják, az utóbbit pedig megmosolyogják. Az
a kenyér, amely csak kenyér, bármit mondotok is róla és bárhogyan is nevezitek,
csak kenyér marad, nem mutatható fel a törvényszéken, mint döntő tényező. (Megjegyzés:
Angliában egy bűnperben a római katolikus
felfogáshoz mindjobban közeledő anglikánusok az Úrvacsorái kenyeret (ostyát
ugyanis nem használnak az anglikánusok) felmutatták a törvényszéken nyilvános
tárgyalás alkalmával. Spurgeon ezt ítéli el, mint azt hasonló esetből egyszer
Luther is megtette). Szeretném tudni, hogy mi lett azután abból a penészes
kenyérből. Szégyellem magamat azért, hogy angol vagyok, mert van olyan honfitársam,
aki a pék által készített kenyeret imádja, — ma, a huszadik században! Ez az az
ország, amelyben az evangyéliom világossága tündököl? Vagy pedig teljesen hatra
estünk Rómához és annak bálvány imádásához? Ah, én szeretném, ha kemények,
merevek és túlszigorúak volnátok e tekintetben. Ne tiszteljétek az olyan
vallási dolgokat, amelyek csak szemmel láthatók; ne imádjatok semmiféle
szimbolikus, jelképes dolgokat, bármilyen régiek vagy tiszteletreméltók is;
hanem csak egyedül Istent imádjátok. Vessetek meg minden olyan dolgot, amely
képek, szobrok, szentségek, ostyák, templomok vagy bármily tárgyak imádásaival
van egybekötve. Vessétek el a bálványimádást minden viszonylatban! Nincsen elég
kemény szavunk megvetésünk kifejezéséhez, amellyel e babonaságokat
elítélhetnék.
Nem akarom
ismételni ama gúnyszavakat, amelyekkel atyáink illették a hitetlenséget, csak
arra kérlek, kövessétek őket abban a tekintetben, hogy a hitetlenséget és az
istentelenséget megvessétek. Azok az Istentől elszakadt izráelíták igazolva
lesznek, hogy nem az aranyborjút imádták, hanem Jehovát egy állat képmásában;
mert vannak, kik ma ezt mondják: „Milyen találó jelkép ez! Az állat az erőnek a
jelképe és Isten pedig hatalmas. Milyen tanulságos ez! Az ökör segít földünk
művelésében és közrehat az áldás elnyerésében, szimbóluma ez az Isten jóságának.
Ebből a nagyszerű példából szinte többet tanulunk, mint egy prédikációból! “.
Azután jönnek a műkedvelők, a művészetszerető férfiak, akik így szólnak,
mindegyik a maga módján: „Ez a szimbolikus dicsőítés annyira tetszik nekem,
hogy szinte késztet arra, miszerint imádkozzak. Azelőtt, mikor a táborban még
nem volt felállítva ez az ízléses szobor, sohasem tudtam beleélni magam az
Isten dicséretébe, most azonban csodálkozom és örvendek eme nagyszerű ötlet
felett. Mózesnek és testvérének hosszú imái nekem sehogy sem tetszettek, úgy
éreztem mindig, hogy üresek. Ez az eszményi szép állatszobor szinte mintául
szolgálhat az egyiptomiak Ápis-isten szobrainak. Tegyetek hozzá azonban még egy
kevés egyiptomi ceremóniát, azután egy-kis zenét, meg hajlongásokat és
meglássátok, mindig jelen leszek az ilyen Istentiszteleteken “. Azt hiszem,
tudjátok, hogy kik azok, akik manapság így beszélnek.
Azután jönnek a
népmulatságok, — mert meg van írva: „Azután leüle a nép és kezde enni-inni,
majd felkele játszadozni “. A hitetlenek nagyon szeretik a hiú, csalfa
élvezeteket. A játékok könyvét általában ugyanazon könyves-polcon tartják, mint
a ceremóniák könyvét. „Ez az én vallásom, — írta egy ilyen élvezetekbe merült
férfiú — nem pedig a ti szűkkeblű szónoklataitok arról, hogy az Istent lélekben
és igazságban kell imádni “. Nagyon fontos, kedves barátaim, hogy e tekintetben
az Isten mellett álljunk, mert ismétlem, hogy minden jelképet, legyen az kép,
szobor, oltár vagy kenyér, meg kell vetnünk, ha mint imáink tárgyát állítják
elénk. A bort és a kenyeret az Ur Jézus elrendelte használat gyanánt és
használnunk is kell ezeket hálás szívvel, de nem kell, sőt nem is szabad a
legcsekélyebb felmagasztalásban vagy imádásban részesítenünk ezeket, mert akkor
durván vétkeznénk és megmásítanánk az Ur rendeletének eredeti célját.
Adná az Isten
azután azt, hogy ama bűnös kívánságokat, amelyek sokakra — sajnos,
keresztyénekre is — ingerlő hatással bírnak, legyőzzük és az Ur oldalára állva,
azokat elhagyjuk. Mikor a nép térdet- fejet hajtott az aranyborjú előtt, azután
„felkelének és elmentek játszadozni “. Igen csinos kis játék lehetett ez; nem
is kell hozzá semmi magyarázat. Van e. világban egy jó adag ebből a „játékból “.
Óvjátok magatokat az olyan élvezetektől, amelyek akadályoznak az idő kihasználásában
vagy amelyek megrontják kedélyteket. Vannak az üdülésnek olyan módjai, amelyek
egészségesek, természetesek és újjáalakítok, de azokat, amelyek semmi hasznot
sem nyújtanak, vessétek félre. Az a szellem, amely ki tudta vinni, hogy a
hitújítók vonakodjanak az úgynevezett szent napokat és a babonaság egyéb
megszentelt dolgait tisztelni, az a szellem odavezette őket, hogy egyedül
Istent és törvényét magasztalják és ne vegyenek részt ama korszak lealacsonyító
élvezeteiben, melyek oly durvák voltak, hogy még hitetlen férfiak is távol
tartották magukat attól. Vannak jobb és élvezetesebb örömeink azoknál, mint
amilyeneket a balgaság és az elfogultság adhat. Ha az időtöltés egészséges a
testnek vagy nyugalmat és erőt ad a léleknek, akkor nem vezet semmiféle szokás
arra, hogy azt elítéljük és ilyen körülmények közt nem is ítéljük el; ha
azonban az időtöltés okot és alkalmat ad a megkísérlésre vagy ha ez az
időtöltés nem más, mint bolondság, akkor nem tudjuk elviselni. Ahová Jézus nem
ment, oda mi sem merünk menni és amit Jézus nem tett, azt mi sem óhajtjuk
megtenni. Nem akarunk olyan helyre menni, ahol reszketnünk és félnünk kell
akkor, ha a harsonák az Ur eljövetelét jelzik. Olyan helyen vagytok-e most,
hogy meg tudnátok állani az Ur előtt? Ah, én kérem az Urat, hogy a mai modern
keresztyéneknek erős hátgerincet adjon, mert testük minden része erősnek és
kifejlettnek látszik, kivéve a gerincet, amely lágy és könnyen hajlítható.
Feltétlenül szükséges, miszerint határozottak és hűek legyünk. Azt mondhatja
azonban valaki, hogy ezek csak kicsiny dolgok. Igaz, csakhogy szeretném, ha
hasonlítanátok ahhoz a spártai férfihoz, aki a pajzsára címer gyanánt egy
legyet festett.
— A te pajzsod
igen kicsiny, — mondta neki valaki.
—- Nem baj, —
felelte — mert akkor közelebb tartom az ellenséghez.
Ha a
lelkiismeretetek kicsinynek vél egyes dolgokat, annál szükségesebb, hogy azokat
jól megvizsgáljuk, nehogy az ilyen kicsiny dolgokban essünk el. Ha egy kicsiny
dologra az Ur utasítást adott, akkor az rögtön naggyá lesz. Ha a kicsiny
dolgokat nem vesszük most komolyan, akkor később a nagy dolgok felett sem
fogunk megakadni.
És végül kell,
hogy határozott álláspontunk és odaadásunk legyen Isten mellett ma, amikor
szinte mindenki alkudozó, határozatlan alapon áll. Nagyon sokan vannak, akik
azt mondják: „Kétség nélkül igazam van, de.… “Egy keresztyénnek így kell
beszélnie: „Vagy igazam van, vagy nincs. Ha pedig igazam van, akkor nem ismerem
ezt a „de“ szót.“ „Úgy van, — szól valaki — én is azt tartom, hogy ez a helyes
és mégis. . .“ Egy őszinte keresztyénnél nem fordulhat elő ez: „és mégis.“ Ha e
szavak egy dolgot határozottan megvilágítanak, akkor úgy fogja fel a dolgot,
nem pedig kicsavart értelemben és nem fogja soha ezt mondani: „Tudom, hogy ez
igazságtalan és bántja is a lelkiismeretemet, de ti tudjátok, hogy sok jó
dolgot cselekedtem már és meg kell engednem ezt a helytelenséget is.“ Egy
valódi keresztyén nem fog sohasem gonoszt cselekedni azért, hogy abból jó
fejlődjék; az ilyen jezsuita ideákat megveti. Ellenkezőleg, azt hiszi, hogy az
nagy bűn, ha akkor, mikor jót akarunk tenni, gonoszt teszünk. Előtte az
igazság, az Isten törvénye és a Krisztus akarata a legfőbb dolgok. Vajha
mindnyájan részeseivé lennétek ennek a szellemnek, hogy otthon, a munkában és
mindenhol igazságosak, megbízhatók, őszinték, az Istenhez és Krisztushoz
hasonlók lennétek! Az Isten Lelke segítsen arra, hogy ezt elérjétek, a Jézus
Krisztusért! Ámen.
Megjegyzések